Nie každé auto chce byť pre všetkých a to je dobre. BMW rady 4 nikdy necielilo na masy, naopak, jeho cieľom bolo ponúknuť zážitok pre tých, ktorí presne vedia, čo chcú. Niečo medzi rebéliou a eleganciou, racionálnym výberom a čistou túžbou, športovou jazdou a prémiovým pocitom. Poďte spoznať tohto úžasného Nemca viac!
(Zdroj: depositphotos.com)
Prvá generácia BMW radu 4, označená ako F32 pre coupé, F33 pre kabriolet a F36 pre gran coupé, prišla v roku 2013 ako vylepšená verzia BMW trojky.
Oproti nej mala oveľa nižšie ťažisko, širší rázvor a tuhšiu karosériu. Coupé pôsobilo najdynamickejšie, kabriolet ponúkol kovovú skladaciu strechu vhodnú aj na zimné jazdy a gran coupé prinieslo väčší štýl so štyrmi dverami a praktickejším kufrom, čo bolo ideálne pre tých, čo chceli 4-dverový sedan, ale s oveľa štýlovejším dizajnom.
V ponuke boli benzínové štvorvalce 420i a 428i s výkonom až 180 kW, nad nimi 6-valec 435i a neskôr 440i s 240 kW. Diesle začínali pri 418d so 105 kW a vrcholili 435d xDrive s 230 kW, ktorý mal pohon všetkých kolies a zrýchlenie na 100 pod 5 sekúnd.
Výbavy prvej generácie 4-ky zahŕňali Sport Line, Luxury Line a verziu M. Celkovo malo auto športový dizajn, tuhší podvozok a interiér s veľkými sedadlami, športovým volantom a možnosťou adaptívnych tlmičov. Samozrejmosťou bol systém iDrive, vo vyšších verziách s navigáciou, HUD displejom a digitálnym prístrojovým panelom.
Nevýhodou bola horšia prístupnosť zadných sedadiel pri coupé a kabriolete, menší kufor a obmedzená praktickosť v porovnaní so štandardnou trojkou. Výhodou však boli jazdné vlastnosti, široká ponuka motorov a naozaj štýlový dizajn.
Druhá generácia BMW radu 4 prišla v roku 2020 a priniesla ešte výraznejší dizajnový odklon od trojky. Opäť ponúkala klasické coupé G22, kabriolet G23 a gran coupé G26, ktoré už má plnohodnotné výklopné piate dvere, čiže išlo o praktický liftback.
Motory boli základné benzíny 420i s 135 kW a 430i so 180 kW, vrcholom bol M440i xDrive s 3,0 l objemom, 6-valcom a výkonom 275 kW. Diesle začínali na 420d s 140 kW a 430d s 210 kW, silnejší bol M440d xDrive s 250 kW. Všetky motory mali mild-hybrid technológiu a boli spriahnuté s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.
Výbavu ste mohli mať v štandarde, ako M Sport alebo M Performance. M Sport prinášal ostrejší dizajn, tuhší podvozok a športovejšie sedadlá. Interiér dostal oveľa modernejší iDrive 7 alebo iDrive 8, digitálny kokpit, väčší displej a nové asistenčné systémy.
Výrazne sa zlepšila aj konektivita a technológie, avšak niektoré ovládacie prvky prešli z tlačidiel do dotykového menu, čo nie úplne každému vyhovovalo.
Výhodami najnovšej generácie sú jazdná stabilita, silné motory, modernejší interiér a v prípade gran coupé aj praktickejšie 5.dvere. Nevýhodou môže byť výrazný dizajn, horšia prehľadnosť dozadu pri coupé a zložitejšie ovládanie niektorých funkcií cez dotykový displej. Na druhú stranu, ide o technologicky mimoriadne pokročilé auto.
(Zdroj: depositphotos.com)
Ak máte radi rýchlosť, potom BMW M4 je výkonnejšia verzia radu 4 a je ako stvorená pre vás. Je ideálna pre tých, ktorí chcú viac, ako len vzhľad.
Odlišuje sa širšou karosériou, agresívnejším dizajnom, špecifickými spätnými zrkadlami, štyrmi výfukmi vzadu a detailmi, ktoré naznačujú, že nejde len o športový balíček M. V ponuke je ako coupé aj kabriolet, takže na svoje si príde každý.
Pod kapotou pracuje 3,0-litrový radový šesťvalec s dvomi turbami. Základná verzia má výkon 480 koní a manuálnu prevodovku, silnejšia M4 Competition má 510 koní a automat. Najvýkonnejšie verzie M4 CSL či najnovšia M4 CS ponúkajú až 550 koní, zrýchlenie pod 3,5 sekundy a pohon xDrive s možnosťou iba zadného režimu.
M4 má špeciálne upravený podvozok s adaptívnymi tlmičmi, výkonnejšie brzdy a oveľa ostrejšie riadenie. Vďaka xDrive je trakcia modelu vynikajúca, no zachováva si stále aj zábavný charakter. A ak chcete, hodí sa aj na úplne bežnú jazdu.
V interiéri sú športové sedadlá, množstvo M prvkov, digitálny prístrojový panel so špeciálnym M režimom a bohatá výbava. Výhodou M4 je, že ide o skutočne použiteľné športové auto pohodlné na diaľnici, no ak chcete, aj brutálne na okruhu. Vyššia hmotnosť pri verziách xDrive a výraznejší dizajn ale nemusia sadnúť každému.
Každopádne platí, že BMW radu 4 je postavené pre tých, ktorí chcú niečo viac, ako len prémiové auto. Či už ide o štýlové coupé, praktickejšie gran coupé alebo kabriolet, všetky verzie spája výrazný dizajn, silný charakter a zameranie na vodiča. Od prvej generácie až po súčasnú si štvorka drží vlastnú identitu, ktorá je nezameniteľná.
Silnou stránkou tohto modelu je výborný jazdný prejav, stabilita vo vyšších rýchlostiach, precízne riadenie a pestrá ponuka motorov. Veľkým plusom je aj vysoká kvalita spracovania, technologická výbava a možnosť individualizácie výbavy.
Čo sa týka nevýhod BMW 4, nie všetkým sadne výrazný dizajn prednej masky v druhej generácii a coupé alebo kabriolet nie sú práve symbolmi praktickosti.
Rovnako tak aj zadné sedadlá sú skôr núdzové, pokiaľ nejde o gran coupé, pri kabriolete je zas batožinový priestor obmedzený. Interiér je kvalitný, ale novšie modely môžu pôsobiť príliš digitálne a s menej intuitívnym ovládaním funkcií.
Celkovo je ale BMW 4 výbornou voľbou pre tých, ktorí hľadajú kombináciu štýlu, výkonu a športového jazdného charakteru. Nie je to vozidlo pre každého, ale práve v tom je jeho čaro. Pokiaľ sa vám páči, pravdepodobne viete, prečo a ak nie, BMW má v ponuke aj iné zaujímavé modely, ktoré budú sedieť vašim potrebám viac!
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 06.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 05.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025
zakúpené na filtreaoleje.sk 04.06.2025